Kosten

Edgar Cayce anbefalinger omkring kosten er virkelig hver at studere. Herunder finder du anbefalinger omkring kosten. Ofte blev der anbefalet 80% basedannende mad, i form af grøntsager og frugt. Og helst igennem to store salater dagligt. Hvis grøntsager var dyrket i god jord og lokalt, ville dette også være bedre end "kunstigt fremstillede vitaminer". I det hele taget blev der langt meget vægt på friske og lokalt dyrkede grøntsager, som det vigstigste fundament. Fødevareallergier sås oftes som udløst af psykiske og mentale blokeringer.

Portrat af Edgar Cayce

"I sandhed, kroppen bør spise – og bør spise langsomt; men når bekymret, overbelastet eller når kroppen kan "lave en forretning" ud af at spise, men spiser for at slå tiden ihjel, eller for at fylde tiden ud, er det ikke godt, for maden vil ikke blive fordøjet, som kroppen forestiller sig" (0900-393).

Næsten alle Edgar Cayce's 9000 fysiske readinger indeholder råd og vejledning omkring diæten. I mange af dem blev der endog givet komplette menuer for patienten. Det er vigtigt at huske på, at de specifikke diæter blev givet til specifikke individer med hver deres behov og mangler, og at diæten kun var en del af den overordnede terapi, som for eksempel kunne indeholde kiropraktiske korrektioner, massage, hydroterapi, elektroterapi etc. Som Edgar Cayce selv indikerede, var disse mangfoldige terapier oftest til gavn for fordøjelsen som helhed, således at blandt andet assimilitationen af de indtagne fødevarer herigennem kunne forbedres. Man er altså nødt til at se tingene i en større sammenhæng, hvor mange faktorer indgår i, hvad vi kalder fordøjelse.

Cayce's readinger adskiller sig ikke meget fra, hvad der i dag er almindeligt kendt: Kroppen har brug for proteiner, kulhydrater, fedt, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Men han har nogle meget interessante ting at sige om, hvordan vi bedst tilfører kroppen, hvad den har behov for.

Spis dansk

"Spis ikke for store mængder af nogen slags frugt, grøntsager eller kød, som ikke gror eller kommer fra, hvor kroppen opholder sig, på det tidspunkt, hvor kroppen indtager sådanne fødevarer. Det vil være en god regel for alle. Det forbereder systemet på at akklimatisere sig til ethvert givent territorium" (3542-001).

"Spis grøntsager som er friske og især de, der er dyrket i nærheden af, hvor kroppen opholder sig. Fragtede grøntsager er aldrig særligt gode" (0002-014).

Spørgsmål: "Er en diæt sammensat af frugt, grøntsager, æg og mælk den bedste for mig ?"

Svar: "Som indikeret, brug flere af de produkter, der gror i de nærmeste omgivelser. Disse er bedre for kroppen end nogen specifik sammensætning af frugter, grøntsager og hvad man ellers kan finde på " (4047-001).

".... Af alle grøntsager indeholder tomater de fleste vitaminer i en velafbalanceret, letfordøjelig form for aktiviteterne i systemet. Men hvis disse tomater ikke bliver behandlet ordentligt, kan de blive meget destuktive for den fysiske organisme; det er, når de er modnet efter at de er blevet plukket, eller hvis der er en forurening med andre indflydelser" (0584-005).

Man kunne blive ved med at citere Cayce omkring dette emne, men i sidste ende er budskabet meget enkelt: Spis dansk !!. I praksis bliver det dog noget mere kompliceret. Går man ned i et almindeligt supermarked bugner hylderne ganske enkelt af udenlandsk producerede fødevarer. Men finder man de rigtige steder at handle, kan princippet være meget inspirerende at følge.

Syre-base balance

En af de vigtigste ting at være opmærksom på er ifølge Cayce en korrekt syre-base balance. Ved at indtage ca. 80% basedannende føde og ca. 20% syredannende føde, er man godt på vej til at opretholde en fornuftig balance, men man skal dog være opmærksom på, at det er individuelt, hvor meget syre, vi "forbrænder".

"Jo mindre aktivitet der er som fysiske øvelser og manuelt arbejde, jo større skal andelen af basedannende fødevarer være. Energier og aktiviteter kan forbrænde syre, men de som lever et stillesiddende og ikke aktivt liv, kan ikke "gå på" søde sager og stivelse .... disse skal være velafbalancerede" (0798-001).

Selvom "et baseoverskud er langt mindre skadeligt end en lille tendens til syreoverskud" (0808-003), er det langt mere almindeligt at Cayce rekommenderede flere basedannede fødevarer til de patienter, der opsøgte ham. Samlet set må vi konstatere, at også i dagens Danmark er syreoverskud meget mere almindeligt end baseoverskud. Og ifølge Cayce kan en stor del af vore mest almindelige folkesygdomme skyldes dette misforhold:

Spørgsmål: "Hvad er årsagen til forkølelser ? Kan du give mig en formular eller metode til at forebygge dem eller helbrede dem ?"

Svar: "Hold kroppen basisk ! Forkølelsesbakterier kan ikke leve i et basisk system. De formerer sig i enhver syre og overmål af syre af enhver karakter, som er tilbage i systemet".

Ud af Cayce's mange readinger kan man konkludere, at syre-base balancen spiller en vigtig rolle i opretholdelsen af et godt helbred, og jo mindre fysisk aktiv man er, jo vigtigere er det at opretholde balancen igennem en passende diæt.

Gelatine

Cayce har et hav af beskrivelser af forskellige fysiologiske virkninger af fødevarer. Den måske mest opsigtsvækkende, er beskrivelsen af at regelmæssig indtagelse af gelatine sammen med frugt og grøntsager medfører, at optagelsen af vitaminer og mineraler bliver 7 gange bedre. Derfor er gelatine ofte rekommanderet som tilbehør til råkost og frugtsalat.

Cayce forklarer gelatinens gode egenskaber på denne måde: "Det er ikke vitaminindholdet i gelatinen, som er vigtig, men dens evne til at arbejde med aktiviteterne i kirtlerne, som medfører, at kirtlerne tager vitaminerne som er –absorberet og fordøjet, og som ellers ville forblive forblive inaktive, hvis der ikke er nok gelatine i kroppen" (0849-075).

Spis ikke store mængder stivelse kombineret med protein eller kød. Søde sager og kød indtaget ved samme måltid er at foretrække frem for stivelse og kød.

Små mænger af brød kombineret med søde sager er OK, men ikke i store mængder.

Kombiner heller ikke "sure" frugter med anden stivelse end fuldkorns hvedebrød ! Sådanne frugter er: æbler, appelsiner, grapefrugter, lime, citroner og tomatjuice.

"Vi  finder, at der er ..... en ubalance i den basiske del af systemet. Ikke en ubalance fremkommet af maden i sig selv, men nærmere på grund af den måde, maden bliver kombineret på. Som indikeret, stivelse og sukker bør ikke indtages ved samme måltid, eller i det mindste ikke så meget indtaget samtidigt. Det er derfor at flødeis er meget bedre for kroppen end kager, som kombinerer stivelse med sukker".

"Hav mindst et måltid om dagen, som inkluderer en portion af rå grøntsager så som kål, hovedsalat, selleri, gulerødder, løg og lignende. Tomater kan bruges i deres sæson. Spis rigeligt af grøntsager som gror over jorden, mindst tre  for hver grøntsag, som gror under jorden. Spis mindst en bladgrøntsag for hver bælgfrugt".

Vitaminer

Cayce foretrak naturlig mad frem for menneskeskabte vitaminer.

"Hold et overmål af mad som indeholder især vitamin B og jern og lignende. Tag dem ikke i koncentreret form, men optag dem fra maden. Det vil inkludere alle frugter og grøntsager, som er gule".

Til et spørgsmål fra en kvinde i menopausen omkring visse vegetabilske tabletter rekommanderet af hendes læge, gav Cayce dette råd: "Disse (referende til det vegetabilske kosttilskud) kan eventuelt tages, hvis der er mangel på disse aktiviteter fra den rå salat, (hun fandt det svært at tilberede et dagligt måltid af rå salat, som hun var blevet anbefalet af Cayce); men de kan IKKE og vil IKKE tilføre energierne så godt eller så virkningsfuldt for kroppen, som hvis man gjorde sig den anstrengelse at lave mindst et måltid om dagen bestående udelukkende af rå grøntsager eller to måltider om dagen, som indeholder rå salat som en del af samme" (1158-018).

Cayce rekommanderede engang i mellem ekstra vitaminer i visse tilfælde, men han advarede imod at disse skulle tages i det uendelige.

"Alle sådanne tilskud (som vitaminer), som er givet til systemet, er mere virkningsfulde, hvis de bliver givet i perioder, derefter udeladt i en periode, hvorefter man kan starte igen. For hvis systemet helt kommer til at regne med sådanne indflydelser, ophører det med at producere vitaminerne selv om næringsværdien i maden er normalt balanceret.

Og det er meget bedre, at disse bliver produceret i kroppen ved en normal fremkommelse end tilført mekanisk, for naturen er endnu meget bedre end videnskaben !

Det her finder vi passende: givet to gange dagligt i to eller tre uger, så udeladt i en uge og derefter påbegyndt igen, især gennem vintermånederne vil dette være meget mere virkningsfuldt for kroppen" (0759-012).

Kød og fisk

Kød, især indmad som kalvelever, hjerne og grisefødder blev rekommanderet som blodopbyggende fødevarer. Gris blev normalt altid frarådet, mens lam, fjerkræ, fisk og skaldyr ofte blev rekommanderet.

Ved fjerkræ skal man lade mere af selve knoglerne tilberede og spise for at forbedre optagelsen af calcium: "At tygge knoglerne vil være meget værd for kroppen, give den styrke og forbedre udskillelsen..." (5059-001). Man kan også koge knoglerne ud i en trykkoger til de er opløst og spise dem derefter.

Oksesaft (beefjuice) blev ofte rekommanderet som en hjælp til assimilationen og som en letfordøjelig kropsopbygger. Oksesaft tilberedes ganske enkelt ved at man tager et stykke oksekød (gerne et sejt stykke suppekød), putter det i en tæt glasbeholder som sættes i en gryde med kogende vand. Efter tre til fire timer har man et stykke udkogt kød, som ikke engang en hund vil røre ved og en masse oksesaft i bunden af glasset.

Om man skal spise kød eller ej var et ofte stillet spørgsmål i readingerne. Svarene bekendtgjorde behovet for protein, men viste også en indsigt i idealerne hos spørgerne:

"Det er ikke et forsøg på at fortælle kroppen, at den skal gå tilbage til at spise kød. Men tilfør til kræfterne i kroppen enten vitamintilskud eller kød-erstatninger. Dette er nødvendigt for de, som vil holde ved disse vegetariske påvirkninger...... Men renselsen af sindet er af sindet, og ikke af kroppen. For som Mesteren sagde, er det ikke, hvad som kommer ind i kroppen, men hvad der ikke kommer ud, som forårsager synd. Det er, hvad man gør med formålet, som betyder noget. For alle ting er rene i sig selv og er midler til livets underholdelse for menneskeheden (5401-001).

Spørgsmål: "Bør kroppen afholde sig fra kød for den bedste spirituelle udvikling ?"

Svar: "Kød af visse slags er nødvendige for de kropsopbyggende kræfter i dette system, og bør ikke blive helt udelukket for tiden. Spiritualiser disse påvirkninger og disse aktiviteter i stedet for at afholde dig fra kød. For som han gav: det som ikke kommer ud mere end det, som kommer ind, forurener den spirituelle krop.

Madkombinationer

Der er visse madkombinationer som Cayce ofte fraråder i readingerne. Spørgsmål: "Hvilke fødevarer skal jeg undgå ?"

Svar: "Det er nærmere kombinationer af mad, som laver forstyrrelser i de fleste fysiske kroppe, som med denne krop. Med kontorarbejdet i de nuværende omgivelser er det at foretrække at spise mad, som hælder mere mod en basisk reaktion. Undgå derfor kombinationer hvor majs, kartofler, ris, spaghetti eller lignende bliver indtaget ved samme måltid .... Fordøjelsen er af en sådan natur, at en reaktion i fordøjelsessafterne er krævet for stivelse og en anden for protein og igen en anden for fordøjelsen af kulhydrater (sukker) kombineret med stivelse".

Tilberedning af mad

Cayce frarådede på det kraftigste stegt mad i nogen form og i det hele taget brug af fedtstoffer under tilberedningen, mens han anbefalede dampning af grøntsager, gryderetter og mad tilberedt i ovnen. Han foreslog, at man tilsatte salt og krydderier (om nødvendigt) efter tilberedningen, fordi dette ville bevare vitaminer og mineraler bedre.

Menuer

Cayce's readinger indeholdt som oftest udspecificerede menuplaner, hvilket vidner om, at han lagde stor vægt på denne del af terapien. I det følgende er givet nogle eksempler herpå, som dels viser, at alle mennesker er forskellige og har forskellige behov, men også at der er nogle gennemgående træk i diætforskrifterne, som alle kan drage nytte af.

Diæt I

Morgenmad

Citrusfrugtjuice eller sprøde kornprodukter med mælk, men spis ikke kornprodukterne med citrusfrugterne ved samme måltid, fordi vi dermed ændrer aktiviteten af citrusfrugtjuicen med fordøjelsessafterne i maven ved at kombinere det som er syre, og det –som er base men af en sur natur.

Sprød bacon, toast af fuldkornshvede, fuldkornshvedekiks, let kogt æg, stuvet frugt, frisk frugt. Alt dette er godt, men ikke alt sammen ved samme måltid.

Frokost

At foretrække er en grøn og frisk grøntsagssalat bestående af tomater, selleri, hovedsalat, peberfrugter, radiser, gulerødder og lignende. Disse skal rives eller skæres meget fint. En olie-salatdressing kan bruges om ønsket.

Aftensmad

En almindelig grøntsagsret, velafbalanceret med tre grøntsager som gror over jorden til én, der gror under. Veltilberedt og velkrydrede grøntsager.

Kød bør kun inkludere lam, fjerkræ eller fisk. Spis ikke skaldyr, ferskvandsfisk er at foretrække frem for saltvandsfisk. Spis ikke makrel og lignende, ferskvandsfisk vil være meget bedre for kroppen. En lille smule krydderi kan spises til dette måltid, hvis det ønskes.

Vær opmærksom på ikke at spise for mange søde sager, men nok til at der bliver skabt en balance med de grønne grøntsager for at skabe en passende fermentation af en passende proportion og natur. Som følge deraf tærter, frugttærter og lignende, men ikke bare kage alene, for det er ikke så godt. Kaffe og te med moderation.

Diæt II

Morgenmad

Fuldkornsprodukter eller citrusfrugtjuice (men ikke ved samme måltid). Når du bruger appelsinjuice kombiner med lidt lime i. Når du bruger grapefrugtjuice kombiner med lidt citron. Æg (helst kun blommen) eller ris, boghvedekager eller toast, bare en af disse ting vil være godt om morgenen.

Frokost

En rå salat indeholdende tomater, radiser, gulerødder, hovedsalat, brøndkarse – enhver af disse eller alle sammen med en suppe eller grøntsagsstuvning eller fisk.

Aftensmad

Frugt (som kogte æbler), kartofler, fisk, fjerkræ, lam og engang imellem okse, men ikke så ofte. Hold dette som hoveddelen af en velafbalanceret diæt.

Diæt III

Morgenmad

Vedrørende selve diæten vil følgende være et udkast, som helt sikkert kan ændres fra tid til anden for at passe til kroppens smag.

Mindst tre morgener vil vi have valset, knust eller flækket fuldkornshvede, som ikke er kogt så længe, at det ødelægger vitaminkræfterne i samme, men det vil tilføre kroppen rigelige mængder af jern, silicon og vitaminer, som er nødvendige for at opbygge blodtilførslen, som laver modstandsdygtighed i kroppen.

I andre perioder vil vi have citrusfrugter og juicer, æggeblommer (helst blødkogt eller let kogt og altså ikke den hvide del af ægget), ristet brød med smør, mælk eller kaffe forudsat at der ikke er mælk eller fløde i samme.

Spis engang i mellem stuvede figner, stuvede rosiner, stuvede svedsker eller stuvede abrikoser, men spis ikke citrusfrugter ved samme måltid som kornprodukter eller vællinger eller morgenmadsprodukter (cornflakes mv.).

Frokost

Helst rå grøntsager, ikke kogt ved dette måltid ....tomater, hovedsalat, selleri, gulerødder, bedetoppe, sennep, løg og lignende (ikke agurk), det medvirker til renselse af lymfeblodet. Vi ville ikke spise nogle mængder af supper eller kødsupper i denne periode.

Aftensmad

Kødsupper eller supper kan eventuelt spises i små portioner ved dette måltid; men lad det primært bestå af grøntsager som er veltilberedte og en lille smule kød så som lam, fisk eller fjerkræ – disse er at foretrække. Ingen stegt mad.