Solskinsvitaminer med god samvittighed

artikel af Simone Gabbay fra det canadiske medlemsblad Open Road, sommer 2009, oversat af Anne Pedersen

Portrat af Edgar Cayce

Jeg glæder mig til at tilbringe tiden i sommersolen, og i år kan jeg gøre det med den nyeste videnskabs godkendelse. Efter mange år, hvor vi er blevet bestormet med advarsler mod at være i solen, understreger de medicinske forskere nu vigtigheden af, at sollyset er den vigtigste kilde til naturligt D-vitamin, når det gælder vores generelle sundhed.

I dag har videnskaben genopdaget, hvad tidligere generationer allerede vidste. I det gamle Grækenland anbefalede lægerne specifikke symptomteknikker vedrørende "sol-terapi", idet de anbragte patienterne i specielt konstruerede healing-templer i "solens by" Heliopolis. Tidligt i det 20. århundrede, før man kendte til antibiotika, sendte de europæiske læger deres tuberkulosepatienter til hospitaler i de schweiziske og østrigske alper, hvor terapien hovedsageligt bestod af mange timers solbadning ude i den friske luft.

Cayce-readingerne anbefaler også sollys mod tuberkulose og andre lidelser varierende fra generel svækkelse til blodmangel og gigt. Skønt en tuberkulosepatient fik at vide, at "en god solbrændthed over hele kroppen vil være godt for helbredet" (5554-2), anbefalede readingerne generelt moderat solskin, og advarede mod at man skulle bliver overophedet.

Sollyset giver energi og forynger og styrker kroppen. Det fremmer optimal immun funktion og bekæmper infektioner, det stimulerer stofskiftet, sænker blodtrykket og hjælper mod søvnløshed og depression. I sin fysiologiske effekt virker sollyset nærmest som et næringsstof, som kroppen er afhængig af, for at kroppens kirtler og stofskiftet kan arbejde ordentligt. Cayce readingerne anerkender den rolle sollyset spiller som en vigtig faktor i vitaminernes aktivitet. Reading 142-5 siger: "Hav kroppen i sollys, enten direkte eller kunstigt lys, så meget som muligt. Dette er for at styrke blodforsyningen og for chrysalis-aktiviteten, det vil sige de kræfter, der vil opbygge kalken i systemet".

Selv om en overdosis af ultraviolet lys er potentielt skadelig, er en vis portion nødvendig for et godt helbred. Reading 566-2 siger: "Det vil være godt for kroppen at være ude i sollyset og luften så meget som muligt gennem de årstider, hvor kroppen kan optage en stor del af det ultraviolette lys fra solens stråler". UV-strålerne arbejder sammen med kemikalier i underhudens fedtlag om at producere D-vitamin, som er nødvendig, for at vi kan optage kalk og andre mineraler fra kosten. Forskning har vist, at D-vitamin optaget fra sollyset rent fysiologisk er bedre end de former for D-vitamin, man finder i fødevarer og kosttilskud.

Blandt de nyere studier, der understreger vigtigheden af at få tilstrækkeligt D-vitamin, er et forskningsprojekt gennemført på Medical University i Graz, Østrig, publiceret i det nummer af Archives of Internal Medicine, der udkom den 23. marts 2009. Forskningen forbinder et lavt D-vitamin niveau med forøget risiko for dødsfald på grund af hjertelidelser og lignende sygdomme.

Mangel på D-vitamin har også været forbundet med større risiko for multiple sclerosis (MS). Senest – i september 2008 – konkluderede forskning udført i et samarbejde mellem Montreal Neurological Institute, Hospitalet for Syge Børn, og Mount Sinai Hospital i Toronto, at et lavt niveau af D-vitamin kan være årsag til den underliggende sygdom og kan forøge risikoen for at få diagnosticeret MS. MS forekommer mere i nordligt beliggende egne, hvor sollyset i store dele af året ikke er så stærkt.

Det at bruge solcreme med solfilter sænker også produktionen af D-vitamin. Det er især hos ældre mennesker man ser dette. Allerede i 1998, for mere end en dekade siden, advarede en artikel i april-nummeret af Tuft Universitys blad "Health & Nutrition Letter" om at "Folk over 50 bør ikke tage solcreme på med det samme, når de går ud i solen, men at de skal vente 5-10 minutter". Jeg vil tilføje, at hvis man er ude om formiddagen og sidst på eftermiddagen, når solens stråler er mindre intense, så behøver man ikke bruge solfilter overhovedet; jeg gør det i hvert fald ikke.

Undgå kemiske solfiltre

Kemiske solfiltre blokerer for de ultraviolette B stråler (UVB), der fremmer produktionen af D-vitamin i huden. Når vi får for mange UVB-stråler, bliver huden rød, og i sidste ende bliver vi solskoldede. Derfor er solskoldning kroppens naturlige, indbyggede alarmsignal, der informerer os om, at vi har fået nok sol. Når vi slukker for denne alarm med et kemisk skjold mod solen, bliver vores hud ikke forbrændt, men den modtager stadig de mere farlige ultraviolet A stråler (UVA), der absorberes i hudens dybe lag. I tilgift indeholder kemiske solfiltre en mængde unaturlige substanser, der er mistænkt for at øge indholdet af frie radikaler i kroppen, lige som de øger risikoen for cancer, herunder hudcancer.

På de tider, hvor vi befinder os ude, og huden er meget udsat, for eksempel i middagssolen, er vores bedste valg med hensyn til solfilter et ikke-kemisk eller fysisk blokerende filter med zinkoxid eller titanium dioxyd, der lægger en fysisk barriere oven på huden, der hindrer solens stråler i at trænge igennem. Denne type solfiltre fås i diverse helseforretninger.

Din bedste mulighed for at nyde solen sikkert, er at begrænse dine ophold i sommersolen til morgen-og formiddagstimerne og sent om eftermiddagen (før 10 og efter 15), mens du gradvis opbygger en god solbrændthed, der beskytter din hud og sikrer, at du kan optage de optimale mængder af D-vitamin. Lad være med at ligge og bage i solen i middagstimerne, og bliv i skyggen så meget som muligt på særligt varme sommerdage. Det fulde spektrum af det gavnlige sollys vil nå dig, selv om du opholder dig i skyggen.

Med sollyset er det, som med alt andet, moderation, der er nøgleordet. Cayce's råd fra reading 2072-9 om at "sollys er altid gavnligt for kroppen, hvis det ikke overdrives", er et udmærket råd at følge. Jeg ønsker alle læsere af The Open Road en sikker, sund og solrig sommer!