CARE - Hvordan kan vi bruge Cayce anbefalinger i dagligdagen

Artikel af Anne Pedersen

Portrat af Edgar Cayce

Hvis vi skal have det bedre med os selv helbredsmæssigt og mentalt, skal vi ifølge Edgar Cayce tage ansvaret for vores eget liv. Ifølge Cayce har vi selv påført os de sygdomme og skavanker, som vi lider af. Vores krop ejer evnen til at helbrede alle disse sygdomme, hvis vi bare vil give den lov. Nogle gange er problemet bare, at det er vi – helt ubevidst - slet ikke interesserede i.

En kvinde, der led af alverdens skavanker fik flere readinger hos Cayce, men blev ikke rask – fordi hun ikke fulgte de givne råd. Fra sin trancetale stillede Cayce hende det meget provokerende spørgsmål – hvorfor vil du være rask!? Hun havde det jo meget godt med sine skavanker. Hun fik opmærksomhed fra sine omgivelser, der blev altid taget hensyn til hende, og hun behøvede ikke involvere sig i omverdenen, hvor det måske blev krævet af hende, at hun skulle tage ansvar og beslutninger.

Andre gange var Cayce's anbefalinger så komplicerede og tidskrævende, at gennemføre, at folk hellere ville fortsætte deres liv, som de plejede. Harold J. Reilly – en læge, der brugte Cayce's behandlingsmetoder - fortæller i sin bog "Handbook for Health and Healing through Drogless Therapy" om en patient, der havde sagt til ham, at det var alt for tidskrævende at skulle meditere og gennemføre alle de tidskrævende behandlinger, som han var blevet anvist, og at han simpelthen ikke havde tid – hvortil Reilly lakonisk havde svaret: "Jamen du har åbenbart tid til at være syg".

Voltaire sagde for mere end 200 år siden: "Læger udskriver medicin, som de kun kender lidt til, for at kurere sygdomme, som de ved endnu mindre om, til patienter, som de slet ikke ved noget om".

I Cayce-kredse er CARE et begreb, der bruges i forbindelse med helbredet. Begrebet blev første gang brugt af Dr. Harold J. Reilly, der under sine studier af Edgar Cayce's readinger, havde fundet ud af, at de helbredsproblemer, vi lider af ofte kan henføres til 4 forskellige årsager, nemlig problemer med cirkulationen i vore kroppe og med den assimilation (optagelse/fordøjelse af fødevarerne) der foregår i vore kroppe, hvor afslappede vi er – afslapning hedder på engelsk relaxation – og af, hvor godt, vi kan udskille eller eliminere de affaldsstoffer, der dannes i vore kroppe. CARE begrebet kan videreføres til hele vort velbefindende, fysisk, psykisk og mentalt.

Cirkulation

Der er forskellige former for cirkulation i vores system. Ser man på det rent fysisk, cirkulerer blod, lymfe og andre kropsvæsker rundt i vores krop, og er der noget, der blokerer den frie cirkulation, bliver vi syge. Efter min mening, kan man også betragte vore tankemønstre som en cirkulation. Er der noget der kværner rundt i hjernen på os hele tiden, blokerer det vores energier og ødelægger vores velbefindende.

Assimilation

Assimilation betyder, at vi kan optage og fordøje de fødevarer, vi spiser, så vi får det optimale ud af de næringsstoffer og vitaminer, der er i maden. Man kan også sige, at vi "optager" de ting, vi beskæftiger os med intellektuelt. Det er meget godt at læse en masse bøger om teorier til spirituel udvikling, men hvis vi kun kender teorierne, og ikke bruger dem i dagligdagen, er vi ikke kommet en meter ud af stedet.

Relaxation (afslapning)

Hvis vore kroppe og vort sind ikke er afslappet, og vi altid er stressede, bliver vi syge rent fysisk, og kun hvis vi er afslappede og hviler i os selv, kan vi få overskud til at gøre de ting, der giver livet kulør.

Elimination

Ifølge Cayce stammer 90% af alle sygdomme fra maven, altså fra vores dårlige fordøjelse, og kan vi ikke rent psykisk skille os af med det, der blokerer os mentalt - det kan være had og nag, mindreværd eller jalousi, kan vi heller ikke leve et fuldt og harmonisk liv.

Det er op til hver af os at beslutte, om vi vil gøre en indsats selv for at få det bedre fysisk som psykisk. Cayce gav os nogle værktøjer, vi kan bruge i den forbindelse, hvis vi ønsker at tage ansvaret for vores liv. Jeg nævner nogle af de værktøjer i det efterfølgende.

Kost som medicin

Vi bliver syge, fordi kombinationen af de fødevarer vi spiser ofte gør, at der går kludder i fordøjelsen, så vi ikke kan optage de nødvendige vitaminer og mineraler. En anden ting er, at det som regel også giver os forstoppelse. Vi har i tidligere numre af Medlemsinfo skrevet meget om Edgar Cayce's kostanvisninger, så det vil vi ikke komme mere ind på her. Skulle nogle af jer ønske yderligere informationer, er I velkomne til at ringe til mig på 48 17 25 03.

Hydroterapi

Cayce anbefalede ofte dampbade. Det kan være lidt svært at tage i et privat hjem, men de fleste af os kan få adgang til at komme i sauna i svømmehaller og sportscentre. Det er ikke helt det samme som dampbade, men det opfylder formålet – at komme til at svede affaldsstofferne ud af kroppen og få gang i blodcirkulationen.

Lægen Eric Mein giver i sin bog "The Promise and Challenge of Holism" en anvisning på, hvordan man kan lave et svedebad i sit eget hjem:

Læg et stykke plastic ud over gulvet og sæt en varmeplade direkte under en ganske almindelig stol. Sæt en gryde kogende vand under stolen. Der kan tilsættes diverse ingredienser, for eksempel troldnød, atomidin (fås hos forhandlere af cayce-produkter), lavendelolie, myrraholie, eucalyptusolie eller fyrrenåleolie. Læg et håndklæde ud over stolen, så du ikke brænder bagdel og ben. Drik 3 til 4 glas vand, og sæt dig nøgen på stolen over dampene. Draper et håndklæde eller et tæppe over dig som et telt. Læg til sidst et håndklæde rundt om halsen, så dampene ikke slipper ud, men bliver inde i teltet.

Start med en 5-10 minutters omgang, og øg så længden af behandlingerne. Ved længerevarende behandlinger er det bedst at have en person i nærheden. Vedkommende skal sørge for, at du får et glas vand hvert kvarter, så du ikke bliver dehydreret.

Afslut behandlingen med et brusebad, så du får skyllet affaldsstofferne af huden – og giv dig selv en omgang skrubning med et frottéhåndklæde, så der kommer god gang i blodcirkulationen.

Udover disse ydre udrensninger anbefalede Cayce også indre udrensninger. Den enkleste måde at bruge vand på er simpelthen at drikke det. Cayce anbefalede, at vi skal drikke 6-8 glas vand hver dag. For mange er det ikke så nemt, som det lyder, men det er af vital betydning for vort velbefindende.

Som udrensning og til stimulering af fordøjelsen anbefalede Cayce, at man starter dagen med at drikke ½ glas varmt vand. (Ikke fra den varme hane, da det kan indeholde bakterier).

For øvrigt skal man ifølge Cayce ikke skylle maden ned med vand, det skal drikkes enten ½ time før eller ½ time efter måltidet.

En anden indre udrensning der gik igen og igen i readingerne var lavementer eller tarmskylninger. "Hver person bør jævnligt tage et indvendigt bad – fuldstændigt lige som man tager et udvendigt bad", var Cayce's replik. Det nødvendige udstyr til et lavement fås på apoteket. Der følger en brugsanvisning med, når man køber udstyret. Vi har i tidligere numre af Medlemsinfo beskrevet, hvordan Edgar Cayce anbefalede, at lavementerne skulle tages, så det vil vi ikke gentage her. Er der nogle af jer, der ikke har set beskrivelsen, er I velkomne til at ringe til mig.

Har man ikke mod på selv at gå i gang med disse behandlinger hjemme på badeværelset, er der hjælp at hente. Den alternative behandlerverden har fået øjnene op for vigtigheden af udrensninger, så der nu er flere behandlere, der udfører tarmskylninger.

Udover disse bade og udrensninger til bedring af den generelle sundhedstilstand anbefalede Cayce også bade og udrensninger som kur mod specifikke sygdomme. Lavementer og tarmskylninger var en vigtig del af kuren mod psoriasis. Epsom-saltbade blev anbefalet folk, der led af gigt og ledbetændelse, og en god kur mod hæmorider var vekselbade, der skulle foretages på den måde, at patienten skulle nedsænke bagdelen i skiftevis vand, der var så varmt som han eller hun kunne klare det, og skiftevis koldt vand.

Motion

Cayce var en stor tilhænger af motion, og helst i frisk luft. Motionen gør flere ting for os, for det første kommer vi til at svede, så vi gennem svedkirtlerne kommer af med nogle af de affaldsstoffer, der ellers ville hobe sig op i systemet. En god gang motion giver også gang i blodomløbet, så vi får en bedre cirkulation.

Cayce anbefalede især traveture i det fri, meget gerne i solskin. Det skal ikke være langsomme slentreture, som når vi kigger på butiks-vinduer, men en rask travetur, hvor vi sætter det lange ben foran og svinger med armene. En tillægsgevinst ved en lang travetur i den friske luft er også, at man tænker så godt, når man går – man får klaret hjernen.

Gymnastik

Cayce anviste også gymnastiske øvelser både morgen og aften. Der er flere personer, der har plukket alle disse øvelser ud af readingerne og samlet dem, i en form, så vi ikke skal sidde og læse en masse readinger igennem. Vi har blandt andet i foreningen et videobånd som kiropraktoren John O. A. Pagano har sammensat. Øvelserne er meget lette at udføre. Man kommer alle kroppens muskler igennem, og de kan udføres også af personer, der ikke er i særlig træning. Mange af dem udføres siddende på en stol. En anden person, der har arbejdet med Cayce's gymnastik-øvelser er lægen Harold J. Reilly, der til førnævnte bog har fået lavet nogle skitser, der viser, hvordan øvelserne skal udføres.

Inden gymnastikøvelserne anbefalede Cayce, at man stillede sig foran det åbne vindue og tog nogle dybe åndedrag. Man skal ånde ind gennem næsen og ud gennem munden. Ved udåndingen må man godt puste ekstra godt til for at få al luft ud af lungerne. Der anvises flere forskellige måder dette kan gøres på – en af dem er følgende: Stil dig foran den åbne dør og ånd langsomt ind gennem næseborene, mens du løfter hænderne oppe over hovedet. Lav derefter en let bøjning i knæene samtidig med at du fælder overkroppen lidt fremad og samler armene sammen, som om du ville omfavne dig selv. Mens du gør denne sidste del ånder du kraftigt ud gennem den åbentstående mund, samtidig med at du siger ha-ha-ha for at tømme luften helt ud af lungerne.

Øvelsen gentages 6-10 gange. Såvel videoen som bogen kan lånes på foreningens bibliotek.

Det er aldrig for sent at begynde med at gøre gymnastik. Man har lavet nogle undersøgelser på plejehjem, hvor det viste sig, at selv folk meget højt oppe i årene – og folk som sad i rullestol fik forøget muskelmasse ved blot at lave nogle ganske enkelte øvelser.

Hvis man som ældre er totalt ude af form og går meget vakkelvornt og måske snubler over en flise, falder man meget tungt, og risikerer at brække arme og ben. Har man derimod gennem livet trænet sine muskler op, vil kroppen reagere på en helt anden måde ved mødet med flisens kant, man reagerer hurtigt, og nøjes måske med at tage nogle dansetrin for at genvinde balancen.

Cayce anbefalede også gymnastiske øvelser i andre forbindelser end den daglige motion. For folk, der havde problemer med synsnerven, anviste han en øvelse med hoved- og nakkerulninger. Når vi taler om denne øvelse, er der ofte nogle, der protesterer og siger, at den øvelse fraråder fysioterapeuter og kiropraktorer i dag, fordi den er skadelig. Har man en diskusprolaps i nakken eller andre problemer med sin nakke, bør man nok være lidt forsigtig. Men som altid er der uenighed blandt eksperterne.

John O. A. Pagano fortalte for nogle år tilbage på amerikansk tv om, hvordan han havde givet synet tilbage til en dame, der var blevet blind. Og der har efterfølgende været artikler i Venture Inward – det amerikanske medlemsblad, hvor en anden blind person fortalte, at hun havde set denne udsendelse, havde kontaktet Pagano, og at hun nu også havde fået sit syn tilbage.

Udover at være fortaler for daglige gymnastikøvelser anbefalede readingerne også at man skulle strække sig 2-3 minutter hver dag "som en kat gør det".

Massage

En god ting, der kan hjælpe med til at få gang i blod- og lymfecirkulation, bedre udskillelsen af ophobede giftstoffer i kroppen og samtidig give en god afslappet fornemmelse i hele kroppen, er massage. Mange mennesker får kun massage, når de har så mange infiltrationer i skuldre og nakke, at de har måttet bevæge sig ned til fysioterapeuten og få akut nødhjælp. Det burde være en menneskeret at få regelmæssig massage. Mange arbejdspladser er nu heldigvis begyndt at få øjnene op for dette.

Man skal altid huske, at en massage frigør giftstoffer fra de steder, de er hobet op i kroppen ud i blodstrømmen, det er derfor meget vigtigt at man drikker en masse vand, lige efter at man har modtaget massage, så man kan komme til at tisse rigtigt meget. Giftstofferne skal så at sige spules ud af kroppen.

Det at få massage af en anden person har to effekter. Den ene er den rent umiddelbare, at man får løst op for nogle spændinger og infiltrationer. Den anden er den effekt, det har at blive berørt af en hjælpende hånd. I en reading udtrykker Cayce det meget poetisk: "Det at andre lægger sine hænder på én, og har tålmodighed til at bede for én, kan afhjælpe uro og strejf af sygdom i vore kroppe". Ordet sygdom – på engelsk disease staves i denne reading som dis-ease. Det er en ordleg, der er svær at oversætte til dansk. Dis er noget negativt, vi kender det fra harmoni / disharmoni, hvorimod ordet ease betyder velvære.

Er man ikke så heldig, at man kan få en anden person til at give sig massage, kan man selv gøre det med et stort frottehåndklæde. Man folder håndklædet et par gange på langs og bruger det til en kraftig massage. Det skal helst gøres så kraftigt, at man kan mærke at det ikke kun er det øverste hudlag, der bevæger sig, men at man også får fat i de underliggende muskler. Når man laver disse øvelser, skal man passe på, at man ikke fortsætter efter at huden er blevet varm, man kan nemt blive så ivrig, at man kan få en lille forbrænding.

Et andet godt råd er at klappe sig selv på musklerne med håndkanterne, eller knyttede hænder. Det skaber også gang i blodomløbet. Man skal selvfølgelig ikke slå så hårdt, at det gør ondt.

Skal man give massage til en anden person, der lider af forskellige mere eller mindre alvorlige skavanker, bør man sætte sig ind i de forskellige teknikker, så man ikke kommer til at gøre mere skade end gavn.

Når man modtager massage, er det meget vigtigt, at man ikke selv "deltager i arbejdet", man skal holde sig fuldstændig afslappet og passiv. For en gangs skyld er man med i noget, hvor man ikke selv skal yde – man skal blot tage imod og nyde behandlingen. Jo mere afslappet man er, jo mere får man ud af det. Det er altså ikke nogen god idé at drøfte verdenssituationen eller på anden måde føre samtale med massøren under behandlingen. Cayce anbefalede forskellige massageolier til forskellige lidelser.

Søvn

Cayce anså søvnen som meget vigtig: "hvis kroppen ikke får tid til at hvile fysisk og mentalt, hvordan skal vi så kunne forvente at få gode resultater med vores aktiviteter". Det, der nogle gange holder os vågne om natten, er alle vore spekulationer. Det er vigtigt at være afslappet, når man går i seng. Har man hovedet fyldt med bekymringer, er projektet næsten dømt på forhånd.

"Jeg har haft mange bekymringer – der var heldigvis ikke ret mange af dem, der blev til noget" var der engang en klog mand, der sagde. Cayce understregede altid, at man skulle leve i nuet. Stole på, at tingene altid udarter sig til det bedste for os. "Vi kan ikke lave om på fortiden" sagde han altid, "men vi kan ødelægge nutiden ved at bekymre os om fremtiden". Det er meget lettere sagt, end det er gjort. Cayce siger, at vi kan skabe vores egen fremtid med de tanker, håb og ønsker vi har. Hvis alle vore bekymringer kører i ring i vores hoveder, giver vi ligefrem næring til, at de ting, vi bekymrer os om, går i opfyldelse.

Nogle af de ting, man kan gøre for at få en god søvn er altså at tømme sit sind for bekymringer og spekulationer, så man går til ro med et afslappet sind. Her kan det, at lytte til afslappende musik, være en god idé. Alt liv er centreret om vibrationer sagde Cayce. Den rette musik kan virke healende på vore flossede nerver. Vi er alle forskellige, så det er forskellig musik, der virker på os.

Er vi meget stressede, kan det også hjælpe at meditere lidt, inden man skal sove.

En anden ting, der kan virke forstyrrende på vores søvn er, hvis vi har spist forkert eller for tæt på vores sengetid. Mareridt kan i henhold til Cayce skyldes noget, vi har spist. Hvis folk led af mareridt anbefalede Cayce, at de skrev ned, hvad de havde spist og i hvilke kombinationer, de havde spist det. Nogle gange opdagede disse mennesker så, at det var bestemte fødevarer, der gav dem mareridt.

Et af Cayce's gode råd mod søvnløshed var at drikke et glas varm mælk sødet med upasteuriseret honning. Det letfordøjelige naturlige sukker udløser søvnhormonet serotonin. For øvrigt sagde Cayce, at vi heller ikke skal sove for meget - han anbefalede et sted mellem 7½ og 8 timers søvn.

Musikken som helbredende kraft

Cayce er i flere readinger kommet ind på musik, dens vibrationer og lægende indvirkning på mennesket. Således udtrykte han sig om naturens lægende sang: "Tænk for et øjeblik på lyden af bølgerne mod stranden, på morgenstunden når den bryder frem med naturens sang, på natten når den falder på til insekternes summen, på alle rigerne, når de forenes i deres glædessang for en totalt skabende indflydelse, der giver naturen bevidsthed eller fornemmelse af selv at være til. Og kom i harmoni med det, du selv sætter pris på, såsom at lave musik mage til Himmerrigets sang" (2581-002).

Det er ifølge readingerne vibrationerne i musikken, der er vigtige for den helbredende effekt. Det gentages i flere readinger, og Cayce sammenlignede i den forbindelse musikken med de vibrationer, der er i elektricitet.

At vibrationer kan påvirke os i meget høj grand har været kendt længe. Trommer og dans bruges stadig til at få os i den rette stemning og få gang i energicirkulationen i kroppen. Hvis man for eksempel synger kor, bliver man ét med resten af koret, man giver lyden harmoni og styrke. Når lyden slutter, bliver man igen bevidst om sit eget ego, sin egen individualitet.

Man har fundet ud af, at demente mennesker, der ikke kan kende deres familier og som sidder passive hen, kan aktiveres ved sang. Min mor, som var hårdt angrebet af Alzheimers, kunne de sidste par år ikke føre en samtale med os, hun kunne ikke formulere sætninger, men når jeg havde hende med til vores månedlige sangaften, kunne hun alle teksterne fra Højskolesangbogen udenad.

Meditation

Der er mange steder, der er tilbud om meditationskurser. Har man adgang til internettet, og kan man engelsk, er der på A.R.E.'s hjemmeside et meditationskursus, man kan følge i sit eget tempo. Adressen på hjemmesiden er: www.edgarcayce.org.

Dette kursus følger selvfølgelig Edgar Cayce's principper. Cayce sagde for øvrigt engang til en person, der havde svært ved at finde koncentrationen til at meditere, at alt drejer sig om øvelse, og at man sagtens kan starte i det små. Kan man blot holde koncentrationen i 60 sekunder, er det en god start. 60 sekunder er den tid, det tager en bloddråbe at cirkulere rundt i hele systemet.

Anvisninger til den mentale pleje

Meget af det foregående angår vort fysiske velbefindende, men mange af Cayce's anvisninger kan også nemt tages i brug i vores dagligdag, når det gælder vores velbefindende og vores spirituelle udvikling.

Ifølge Cayce skal vi sætte nogle idealer, som vi skal forsøge at leve efter. Det kan for eksempel være at udvise tålmodighed over for de personer, vi kommer i kontakt med i det daglige, det kan være at sprede glæde omkring os eller det at vi skal blive bedre til at tilgive. Vi ved bedst selv alle sammen, på hvilke punkter, vi kan have brug for at blive bedre.

Ifølge Cayce er det vigtigt, at vi ikke bare læser en masse litteratur om disse emner, så vi kan fortælle andre om, hvad de skal gøre. Vi skal omsætte disse teorier i praksis. For som Cayce sagde: "Det, at man forstår en problemstilling, giver ingen forandring. Det er, hvordan man fører den forståelse ud i livet, der gør forskellen".

En ting, der kan hjælpe lidt i dagligdagen, hvis man har problemer med relationer til andre mennesker er, at huske på, at man ikke kan lave om på andre mennesker, man kan kun lave om på sig selv. De fejl og irritationsmomenter, man ser hos andre, er afspejlinger fra en selv. De ting, vi hæfter os ved hos andre mennesker, der irriterer os, er fejl vi selv har. Shirley McLaine sagde engang meget rammende, at når man peger fingre ad andre, er der tre fingre, der peger tilbage mod en selv.

Vi har ifølge Cayce selv valgt at komme ned til det liv vi har på jorden nu, med de mennesker, der omgiver os og med de problemer, vi i øvrigt har i vores dagligdag. Vi er kommet herned, fordi vores sjæl på et højere plan har valgt, at det er netop de udfordringer, vi kæmper med, der vil give os den bedste udvikling rent spirituelt. Løser vi ikke problemerne i dette liv, kommer de tilbage til os i det næste som en boomerang. Vi slipper ikke ud af saksen, før vi har fået lært at løse problemet.

Når man hele tiden holder i baghovedet, at der ikke er noget her i verden, der er tilfældigt, og at vi selv har været med til at skabe de omstændigheder, vi lever under, gør det nogen gange tingene lidt bedre at acceptere.

Cayce mente, at vi selv skulle være medskabere i vort eget liv. Vi skal tro på, at tingene vil ske, for at give plads til, at de kan ske. Vi skal altså bevare et positivt livssyn – selv når tingene går os imod.

Vi skal desuden leve i nuet og nyde dagligdagen i tiltro til, at de højere magter nok skal sørge for os.